Zusammenfassung:
У статті розглянуто передумови, динаміку, тенденції, інституційну базу розвитку
сучасної педагогічної біографії в Україні. Підкреслено, що на кінець 80-х років XX ст. –
початок XXI ст. припадає зростання інтересу науковців до педагогічної біографії, а
історіографія в цьому аспекті набуває актуальності. Акцентовано увагу на значному обсязі
та різноманітності історіографічних матеріалів. За результатами аналітичного огляду
встановлено, що досліджувані матеріали, представлені в трьох категоріях, презентують
спробу персоніфікації розвитку української педагогічної думки та вивчення діяльності
педагогічної спільноти України за межами держави. Доведено актуальність наукового
дослідження життя і спадщини видатних українських педагогів, які визначали освітню
політику та розвивали наукову педагогічну думку в різні історичні періоди
державотворення. Зазначено, що бібліографія, і як галузевий ресурс, і як пошукова
інфраструктура, зумовлює доцільність створення цифрової бібліографії, інших цифрових
ресурсів як інноваційних інструментів пошуку біографічних відомостей про видатних
українських педагогів та вчених світового рівня. Ефективність зазначеного підтверджена
потужною системою біографістики зарубіжних країн, представленою в сучасному
цифровому середовищі – Інтернеті. Підкреслено, що в більшості випадків автори наукових
досліджень обмежуються стислим поданням біографії видатних педагогів відповідно до предмету конкретного дослідження. Уточнено, що в сучасній українській історикопедагогічній науці сформувався окремий міждисциплінарний дослідницькоперсоніфікований напрям – педагогічна біографістика, яка в силу невпинного зростання
масиву наукової, навчальної, науково-популярної, довідкової літератури та інших
інформаційних джерел про педагогічні персоналії, безсумнівно, потребує відтворення,
зберігання і використання саме в цифровому форматі. Отже, на часі персоніфікація історії
освіти і педагогічної думки в Україні в інноваційному форматі цифрової інфраструктури,
що не лише забезпечить сучасні форми партнерства і співробітництва вітчизняних
дослідників персоналій із світовою спільнотою науковців, але й сприятиме подальшому
науковому розвитку української педагогічної біографістики.
Beschreibung:
Гуржій А. М. Організаційні засади формування цифрової інфраструктури освіти і педагогічної науки в Україні (кінець 80-х рр. ХХ століття-початок ХХІ століття) / А.М. Гуржій, Н.В. Бахмат, В.О. Зайчук, Л.А. Карташова, І.І. Розман, Т.М. Сорочан // Інформаційні технології і засоби навчання. - 2021, Том 83, №3. - С. 26-48