dc.description.abstract |
Мета статті – на основі аналізу та узагальнення праць із філології, мистецтвознавства та культурології сформулювати зміст поняття «творчий портрет», висвітлити його специфіку та основні критерії написання, виявити значення у пізнанні особистості митця. Методологія дослідження полягає в застосуванні аналітичного, культурно-контекстуального, компаративного, системно-структурного, аксіологічного методів для розкриття сутності творчого портрету як способу осягнення креативної персони. Наукова новизна – вперше в національному мистецтвознавстві подано визначення терміна «творчий портрет», виявлено його особливості, аргументовано думку, що вищезазначений феномен є засобом осягнення духовного світу майстра. Поняття «творчий портрет» ми інтерпретуємо як: вербальне продукування комплексного образу персони шляхом відображення її зовнішніх ознак й внутрішніх інтенцій; висвітлення мистецького спадку, досягнень у духовній сфері; втілення соціального призначення й історичної місії; окреслення взаємозв’язків митця з суспільством і світом; демонстрація художнього пізнання індивідуума в особистісному вимірі; відтворення біографії через діяльність. Особливістю творчого портрета є синкретичність, функціонування на порубіжжі різних галузей гуманітаристики (психології, соціології, філософії, філології, мистецтвознавства та ін.). Його написання вимагає від науковця: використання широкого спектра антропологічних знань; введення документальних матеріалів та художньої літератури з буття майстра та його доби; залучення культурологічних, мистецтвознавчих праць із проблеми аналізу та інтерпретації творчості; виявлення специфіки еволюції та зміни художнього методу; студіювання та реконструкції цілісності суб’єкта з метою виявлення цивілізаційної місії. Творчий портрет передає сутність людини, головну життєву ідею, яка знаходить свою реалізацію в мистецьких зразках. Цей жанр констатує існування особистості в культурі, втілює рефлексивний стан персони, сприяє розумінню індивідуального стилю героя та його епохи. |
uk_UA |