Аннотации:
У статті розглядається популярне питання нашого сьогодення – здоров’я особистості, що набуває все більшого значення в житті кожної людини та суспільства в цілому. Оскільки здоров’я людини є досить складним феноменом і динамічним явищем, то постає актуальне питання про дослідження та виявлення механізмів, які орієнтують людину на здоровий спосіб життя, здорову поведінку, пропагують превентивну поведінку, особливо серед дітей і юнацтва. Відзначається, що збереження й зміцнення здоров’я молодого покоління є важливою проблемою й турботою будь-якої сім’ї, держави та справедливо вважається багатством нації, яка покладає надії в подальшому прогресивному розвитку на своїх нащадків. Знання й ставлення до здоров’я є ключовим
фактором, який визначає ставлення людини до свого життя. Обґрунтовано методологію здійснення психологічного дослідження особливостей гендерного аспекту здорової поведінки в молодіжному середовищі. Для цього були обрані методики, що досліджують такі параметри, як-от: загальний показник схильності до порушення здорового способу життя й окремих його параметрів; індивідуальні особливості особистості й психічних станів; рівень здійснення свідомого амоконтролю й саморегуляції власної поведінки, думок і почуттів; специфіка дії механізмів психологічного захисту. Висвітлено й проаналізовано емпірично досліджені гендерні особливості здорової поведінки дівчат і хлопців. Визначено, як вони бачать здоров’я та здоровий спосіб життя, який спосіб життя вони ведуть, які параметри здорового способу життя вони порушують. Описано в порівнянні уявлення юнаків і дівчат про здорову поведінку, те, як гендерні стереотипи впливають на їхню повсякденну поведінку стосовно власного здоров’я. Встановлено, що в цілому молодь має правильне, адекватне уявлення
про життєвий зміст понять «здоровий спосіб життя» і «нездоровий спосіб життя» з їхніми соціально-психологічними наслідками. Наголошено на необхідності здійснення заходів пропагування психогігієнічного виховання та здорового способу життя серед молоді через засоби масової інформації й такі соціальні інститути, як сім’я, друзі, ровесники та інші.