Короткий опис(реферат):
У статті проаналізовано процеси макдональдизації та гуманізації вищої освіти; виявлено
їхній вплив на підготовку майбутніх вихователів і вчителів початкових шкіл.
Макдональдизацію вищої освіти потрактовано як процес, у якому втілено принципи
діяльності «МакДональдсу» (ефективність, прорахованість, передбачуваність, контроль) у полісуб’єктному середовищі закладів освітньої галузі. Наголошено на її характерній рисі –
заміні гуманної технології на негуманну. Гуманізація вищої освіти – це розкриття
людиновимірного та орієнтованого на людину потенціалу викладачів та студентів.
Відображено як позитивні, так і негативні зміни, що їх зумовила макдональдизація у сфері
професійної освіти. Серед позитивів названо ефективно організований процес навчання,
охоплення освітою значної кількості здобувачів, можливість академічної мобільності, чому
сприяє стандартизація професійної підготовки, визнання диплома однієї країни в іншій.
Негативами визначено: недостатню увагу до збагачення інтелектуального й духовного світу
студента; об’єктивування якісних станів за допомогою кількісних показників; уніфікацію
освітньої системи, за якої втрачається неповторність ЗВО.
Наведено результати анкетування й опитування студентів.
Визначено перспективи вдосконалення підготовки майбутніх фахівців дошкільної
та початкової освіти в контексті гуманізації та зменшення негативного впливу
макдональдизації: досягнення унікальності закладів освіти й уникнення шаблонів, формування
міжособистісних взаємин на засадах педагогіки серця, надання більшої академічної свободи
науково-педагогічним працівникам щодо вибору технологій та засобів навчання, організації
контролю за досягненням здобувачами програмних компетентностей та результатів;
акцентування уваги на духовному світі здобувачів (студентів, дошкільників, молодших
школярів) на неповторності кожної людини, розроблення інноваційних способів кооперації,
спілкування «від серця до серця» в освітньому просторі ЗВО, ЗДО та початкових шкіл.
Ключові слова: макдональдизація, макдональдизація вищої освіти, гуманізація, гуманізація
освіти, майбутні вихователі, майбутні вчителі початкових шкіл, дошкільна освіта, початкова
освіта.
Суть розробки, основні результати:
Янкович, О. І. Підготовка майбутніх вихователів і вчителів початкових шкіл у контексті макдональдизації та гуманізації вищої освіти / Янкович, О. І., Кузьма, І. І. // Педагогічний альманах - Херсон. Вип. 56. 2024. - С. 90-98